A projekt leírása:
– 1 hetes, több tantárgy bevonásával megvalósuló projekt az általános iskola 6. osztálya számára.
– Témája: a török kori Magyarország, mely magába foglalja a történelmi ismereteken túl az adott korszak kultúrájára, életmódjára vonatkozó ismereteket,
miközben az ismeretszerzés középpontjába állítja Gárdonyi Géza: Egri csillagok című regényét.
A projekt célja:
– újfajta tanulásszervezési forma megismertetése
– tantárgy köziség megvalósulása
– élményközpontú tanulás,
– a tanulók aktív részvétele,
– csoporton belüli egyének felelősségteljes együttműködése,
– az egyéni és csoportos munkában való igényesség kialakítása,
– közönségnek szóló produktum készítése
Megvalósulás folyamata:
– Elsődleges feladatként meghatározzuk a tantárgyakat, melyek tematikája jól összeegyeztethető a projekthét témájával.
Ezen tantárgyak: történelem, magyar nyelv és irodalom, ének, rajz, informatika és testnevelés.
– Elkészítjük az órarend tervezetét, ügyelve a változatosságra, egymásra épülésre.
– A 6. osztályos tanulókat tájékoztatjuk a projekthét eseményeiről, céljairól.
– A szaktanárok összegyűjtik eszközigényüket egyeztetnek intézményünk informatikusával a digitális feltételek biztosításáról.
– A tantermek egész héten csoportmunkára vannak berendezve, szimpátia csoportokban dolgoznak a tanulók.
A hét megnyitóval kezdődik, melyre intézményünk minden egységét meghívjuk.
A tanulócsoportok meghatározzák prezentációjuk formáját, így a héten tudatosan készülhetnek.
Prezentáció:
Az utolsó napon történik a produktumok véglegesítése, majd bemutatása a tanulótársak előtt.
A projekthét lezárását egy kiállítás szervezése képezi az elkészült munkákból.
Összegzés:
Az adott időkeretben (1 hét) a témára hangolódva, több tantárgyon keresztül, játékos formában sikerül a tanulóknak képet kapni a tananyagról, a kor és az irodalmi mű jellemzőiről, ezáltal ismereteik sokoldalúbbak, maradandóbbak lesznek.
A tantárgyköziség alkalmazása biztosítja a téma szélesebb körű megismerését, lehetőséget nyújt a tanulóknak kreativitásuk fejlesztéséhez.
Nagyobb lehetőség nyílik a kooperatív munkaformák alkalmazására. A csoportalakítás és a csoportokban történő foglalkoztatás elősegíti a tanulók közösségért való felelősségvállalását, fejleszti a toleranciát, együttműködési készséget, képességet.
Prezentációk, bemutatók tartása segíti a tanulók olyan irányú képességeit-készségeit, melyeknek további tanulmányaik során, vizsgahelyzetekben, majd később a munka világában is nagy hasznát veszik.
Több lehetőség nyílik a digitális taneszközök, tartalmak alkalmazására a tanulási folyamat különböző szakaszaiban: ismeretközlés, rendszerezés, gyakorlás, számonkérés szintjén.
A projektmunka folyamata során szorosabb együttműködés valósul meg a pedagógusok között.
A szülők bevonásával szorosabbá válik az iskola ? család kapcsolata azáltal, hogy a szülők lehetőségeik szerint besegítenek a munkafolyamatban
(segítség arezentációs munka elkészítésében, előadások tartása a tanulók számára, stb.)