hude Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930
hude Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930
MNÁMK-UBZ > Általános Iskola > „A jó iskola titka a jó program!”

Értékel az iskolavezetés

Mint ahogy arról már beszámoltunk a HVG idén is elkészítette a gimnáziumok rangsorát, melyben az MNÁMK 87. helyezést ért el, vagyis bekerült az ország 100 legjobbja közé. Egy másik összehasonlításban – az alapítványi fenntartású intézmények között – 3. helyen végeztünk.

A kiváló eredményeket megismerve elsőként Szauter Terézia főigazgató véleményére voltunk kíváncsiak.

  • Főigazgató asszony, ön szerint mi a jó iskola titka?
  • A jó iskola titka a jó program. A Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjában ez adott a magyar és a német oktatási modell ötvözésével. Mi átgondolt, építkező programmal rendelkezünk, mely az óvodában kezdődik és érettségivel zárul.
  • A HVG által felállított sorrend hét fontos kritérium alapján készült. Mi kell a jó eredményhez ezeken a területeken?
  • Munkánk során nagy hangsúlyt fektetünk a tanulók kompetenciáinak fejlesztésére, és a megfelelő kommunikációs készségek kialakítására. Iskolánk jellegéből adódóan német-magyar, de később angol nyelven is. Sokszínű kínálatunkban két gimnáziumi és egy technikumi képzést is biztosítunk az általános iskolát befejező diákoknak.
  • Van program és sokszínű képzési kínálat. Mindez azonban nem érne semmit megfelelően képzett pedagógusok nélkül. Ön hogy látja ezt?
  • Jó programot természetesen csak szakmailag kiválóan felkészült pedagógusok tudnak megvalósítani. Igazán büszke vagyok a kollégáimra, akik folyamatosan megújítják tudásukat és módszertani eszköztárukat. Sokan közülük mesterpedagógusként szakmájuk valódi mesterei.
  • Egyetlen sportoló vagy csapat sem lehet sikeres megfelelő infrastrukturális háttér nélkül. Mennyire fontos ez egy oktatási intézményben folyó munka minősítése esetén?
  • Igaz, a HVG ezt nem sorolta a kritériumok közé, de én rendkívül fontosnak tartom. Ebben is folyamatos fejlesztésre törekszünk. Nemrég új sportcsarnokkal bővült intézményünk és a tantermeink, szaktantermeink is állandóan megújulnak. Külön kiemelném a digitális eszközeinket. A kérdésre válaszolva a sikerünk egyik kulcsa a magas szintű infrastruktúránk, melyért köszönet fenntartó alapítványunknak.

Peter Stübler, az MNÁMK német igazgatója is elmondta véleményét a HVG által felállított sorrenddel kapcsolatban.

  • Igazgató úr, hogy értékeli ezt az eredményt?
  • Még csak két hónapja dolgozom az MNÁMK-ban, de már most óriási öröm és megtiszteltetés számomra ez az országos 87. és 3. helyezés. Nagyon jó érzés egy ilyen alkotó közösségben dolgozni. Jó úton jár az intézmény.
  • Ez a két helyezés tanár és diák, diák és tanár együtt működéséről is árulkodik. Ön hogy látja ezt?
  • Motivált diákokat ismertem meg az elmúlt hetekben. Érdeklődéssel fordulnak a világ dolgai felé, szívesen tanulnak nyelveket. Elsősorban természetesen a németet, de az angol mellett szakkörök szintjén japánt és spanyolt is. Örülök neki, hogy autentikus forrásokból, eredeti nyelven közelítenek különböző kultúrákhoz. Egy szó, mint száz, szerintem kiválóan működik a kérdésben feltett együttműködés!
  • Ez az eredmény az öröm mellett újabb felelősség is egyben. Hogyan lehet megtartani ezt a szintet ön szerint?
  • Nagyon fontos, hogy pedagógusaink a diákok nyelvén beszélnek! Olyan személyiségek, akik a jó példa és a tudásátadás mellett értékeket közvetítenek, közösséget teremtenek. Fontos a folyamatos megújulás, lépést kell tartani a legújabb pedagógiai és módszertani irányzatokkal. Sohasem szabad megállni!

Nuberné Honti Ivett, az MNÁMK Egyéges Iskola igazgatója is örömmel értékelt.

  • Az intézmény egészében végzett munka meghozta első gyümölcsét?
  • Fogalmazhatunk így is! Nagyon örülök ennek az eredménynek! Ezért is előnyös, hogy nálunk óvoda, egységes iskola egy helyen, egymásra épülve működik. Ez a program olyan használható tudást ad, amely felkészít az egész életen át tartó tanulásra. A nálunk tanuló diákok megállják a helyüket az életben!
  • Manapság sokszor halljuk, hogy a diákok nem rendelkeznek kellő önállósággal. Íme az ellenpélda?
  • Kollégáimmal sokat teszünk azért, hogy önállóságra tanítsuk, neveljük tanulóinkat. Tanítási módszereink között előkelő helyen áll az önálló ismeretszerzés és feldolgozás. Gondolkodásra nevelünk, vitatkozni és érvelni tanítjuk gyermekeinket. Ehhez segítségül hívjuk a digitális világot is. Utat mutatunk, de senki helyett sem foglalunk állást, nem vesszük el a problémák megoldásának örömét.
  • Egy ilyen elismerés a szülőkhöz is eljut. Ön mit szól hozzá, MNÁMK-s diák édesanyjaként?
  • Szülőként köszönöm a pedagógus kollégáimnak és a diákoknak, az intézmény egyik vezetőjeként pedig hálás vagyok a diákok mellett a kedves szülőknek is! Mi az oktatást és a nevelést is csak a szülőkkel közösen, velük egyetértésben és együttműködésben tudjuk eredményesen megvalósítani. Harmonikus a kapcsolatunk, amire a jövőben is nagyon ügyelünk majd!
  • Ön miben látja a mostani siker kulcsát?
  • Az MNÁMK egy igazi közösség. Mindenki tudja és teszi is a dolgát. Azon fáradozunk, hogy a legmodernebb pedagógiai módszereket alkalmazzuk az iskolában, de a tantermeken kívül sem engedjük el gyermekeink kezét. Figyelünk mindenre, igyekszünk olyan feltételeket teremteni, hogy az általunk egyre hangsúlyosabban képviselt élményalapú pedagógia minden szereplője jól érezze magát nálunk!

Fiedler Antal

További cikkek