hude Magyarországi Német Általános Művelődési Központ - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930 - OM azonosító: 027939
hude Magyarországi Német Általános Művelődési Központ - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930 - OM azonosító: 027939

EGY EURÓPAI KULTURÁLIS ÉRTÉK NYOMÁBAN: ERASMUS +

MNÁMK-UBZ > Technikum > EGY EURÓPAI KULTURÁLIS ÉRTÉK NYOMÁBAN: ERASMUS +

4 ország közös európai projektje 2019. szeptember 01- 2022. október 30 között

Az Erasmus+ iskolai partnerségek középpontjában más-más ország tanulóinak és tanárainak találkozása áll. Valamennyi partneriskola diákjai és tanárai úgynevezett „mobilitásokat”, azaz kirándulásokat vállalnak más országokba az Európai Unió anyagi támogatásával. Az Erasmus + projektünk célja, hogy a latin „In Vino Varietas” projektcímnek megfelelően a bor témáját annak minden aspektusában megvilágítsa. Az ismeretanyag sokféle tantárgyhoz kapcsolódhat, földrajzból az éghajlat és a termesztés, biológiához a gyártási folyamat, a kémiai átalakulások kapcsolódnak. A bor története a rómaiaktól napjainkig éppoly érdekes, mint az idegen és anyanyelvű irodalom, a költészet vagy éppen a borról, mint kulturális értékről szóló zene. A vallás témakörben a Biblia a borképek igazi kincsesbányájaként vizsgálható. A szőlőtermesztés és a borkészítés témái nem ismernek határokat. Megannyi izgalmas témában összegyűjtött ismeretanyag és tapasztalat gazdagítja minden partneriskola szakmai tananyagát, egészen a szőlőtermesztési technikáktól a betakarításon, préselésen, borkészítési technikákon át az elkészült bor értékesítésével kapcsolatos munkálatokig, beleértve egy üzleti szimulációt a cuvée forgalomba hozatalára és egy marketingtervet a borturizmus népszerűsítésére.

Az „In Vino Varietas” projektünk végterméke egy 4 ország száraz vörös boraiból házasított cuvée, amely az országok bezárása miatt hosszabb ideig érlelődött a besigheimi Felsengartenkellerei pincéjében, mint terveztük, végül két és fél év elmúltával szállíthattuk haza a ránk eső részünket igazán tetszetős parafadugós borosüvegekben. A palackokat egy verseny keretében a projektben résztvevő diákok által készített címke dísziti.

Beszámoló a 4 utazásról

1. mobilitás: Besigheim, Németország

A Christoph-Schrempf-Gymnasium tanárai és diákjai igazán vendégszerető fogadókká váltak, nagyszerű kirándulásokat, érdekes látogatásokat, előadásokat szerveztek. Diákjaink fogadó családoknál és egy panzióban laktak. Hessigheimban megmásztuk a tipikus Neckar sziklakerteket és a betakarítás témakörben szereztünk ismeretek, mivel éppen szüret zajlott a borászatban. Másnap a weinsbergi állami szőlő- és gyümölcstermesztési kutatóintézetbe látogattunk el, ahol a képzési lehetőségekről, a különböző szőlőfajtákról hallottunk érdekes információkat a hordós pincében és a Weibertreu-kastély körüli szőlőültetvényeken. A Besigheimer Fasskellerben tett látogatás után a „Neckar Käpt’n” kirándulás során a hajóról csodáltuk meg a folyó mentén magasodó szőlős sziklateraszokat és nagy lelkesedéssel saját magunk készítettük el a Maultaschen-t, egy hússal töltött tésztát, ami a mi rétesünkre hasonlít, de ezt ott lobogó vízben kifőzik és hagymalekvárral tálalják. A stuttgarti kirándulás a Daimler Múzeumba és a TV-toronyból a gyönyörű tájra néző kilátás felejthetetlen élményt nyújtott. A ludwigsburgi tökkiállítás óriási meglepetést okozott, hasonlót még csak nem is láttunk, több méteres tökökből összeépített szobrok között sétáltunk. Utolsó nap projektmunkában adtunk át minden ismeretünket egymásnak. A héten számtalan barátságot kötöttünk, az utolsó esti lencsés „Spätzle”, azaz csurgatott tészta elfogyasztása után közös tánccal és énekléssel búcsúzkodtunk egymástól.

2. mobilitás: La Motte Servolex, Franciaország

Felfedezésekkel teli hét várt ránk, amikor repülővel indultunk Genfbe, majd busszal tovább Savoyába. A Lycée Reinach agrár középiskola diákjai és tanárai mindent megtettek, hogy remekül érezzük magunkat. Az iskola egy csodálatos parkban található, a mezőn bájos tekintetű bocik legeltek. A tanulók maguk művelik a földet, zöldséget és gyümölcsöt termelnek, gondozzák az iskola teheneit, sajtot és joghurtot termelnek és még csigafarmot is vezetnek. Igazán érdekes volt számunkra ez a speciális iskolai élet. Együtt fedeztük fel az agglomeráció legnagyobb városát, Chambery-t. Megtekintettük közösen a Chautagne borszövetkezet borászati témájú, érdekes kiállítását, ahol lehetőségünk nyílt meghallgatni a tipikus hangokat, mint például a parafa eltávolítása vagy a borkortyolás, vagy megszagolni a különféle borfajtákat. Chignin vidékén ellátogattunk Claude Quenard borász szokatlan borászatába és üzletébe, ahol információkat kaptunk a biodinamikus gazdálkodás módszereiről. Egy savoyai borszakértő hölgy szakmai irányításával borokat is kóstolhattunk, természetesen először megtanultuk tudományosan érzékelni és értékelni a színt, az illatot, az ízt és az összhangot. A hét folyamán mindannyiunkat a környék bentlakásos kollégiumaiban szállásoltak el, majd a hétvégére a francia diákok velünk tértek haza családjaikhoz, ahol egyéni program várt ránk. Minden diák nagyszerű élményekkel telve érkezett vissza Chemberybe, hogy indulhassunk haza.

3. mobilitás: Triggiano, Olaszország

A projekt ezúttal a jó reklámötletről, az előállított cuvée optimális marketingjéről szólt. A Liceo Cartesio iskola előadójában az üdvözlőbulin gyorsan megtört a jég, miután elfogyasztottuk az óriási tortát, aminek a tetején a nyertes borcímke volt, már az első este táncoltunk a többi fiatallal együtt. Egy új termék esetében a bevezető reklámnak óriási szerepe van, az iskolai workshopok vegyes összetételű csoportokban összehoztuk elképzeléseinket és dolgoztunk a reklámüzeneteken, majd az utolsó napon be is mutattuk azokat a többi csoportnak. Természetesen kulturális és turisztikai szempontból is változatos programokkal gazdagodtunk, ellátogattunk a közeli Bari városába, vásároltunk híres orechiette tésztát, amit az olasz asszonyok az utcán készítenek. Két borkóstolón is részt vettünk, ahol megismerkedtünk az igazi testes olasz borokkal és azok elkészítésének módjaival, felfedeztük Alberobello trulli városának lenyűgöző körházait és háztetőit. A Castel del Monte világörökségi helyszínt semmi esetre sem hagyhattuk ki, ezután egy farmra vitt az utunk, ahol teheneket fejhettünk, hogy elkészítsük és megkóstoljuk saját mozzarellánkat és ricottánkat.

4. mobilitás: Baja, Magyarország

Utolsó projekthelyszínként mi fogadtuk a francia, olasz és német diákokat, valamint a kísérő tanárokat, akik nem mehettek haza anélkül, hogy ne nézték volna meg Budapesten a Hősök terét, a Parlamentet a Kossuth térrel, a Budai várat, a Bazilikát és a Zene házát. A welcome party keretében vendégeink megszenvedtek egy verseny keretében a Tavaszi szél c. dal és a Nád a házam teteje tánc előadásával, az olasz csapat remekül teljesített. Egy egész napot töltöttünk Hajóson, ahol a pincefaluban vegyes csapatokban borászattal kapcsolatos tevékenységeken vettünk részt. A külföldi diákok itt utaztak először csettegővel, a családi pincészetek különféle foglalkozásokkal várták a fiatalokat, megismerkedtünk a pincefalu életével, ügyességi pincefeladatokat oldottunk meg, pl. hébérrel mértünk ki bort, kincset is kerestünk a szőlősorok között, majd a nap végén meglátogattuk a Hajósi Kastélyt is. A következő nap Dávodon egy rendezvényházban vettünk részt olyan foglalkozásokon, aminek kapcsolata van a borhoz, mindenki saját maga készített forralt boros szaloncukrot, magyar tésztaételeket, szeremlei borsoskalácsot és aranygaluskát sütöttünk közösen borhabbal, megkóstoltuk és megismertük a palackozott biomustot, megtanultunk magyar táncokat is, a diákok magyar népviseletbe is öltözhettek és elzarándokoltunk Hercegszántóra a világ 2. legmagasabb Mária szobrához. Egy napot Baján töltöttünk, ahol a diákok kisvasúttal megismerték városunkat, természetesen az iskolában csoportokban dolgoztunk egy plakáton, végig jártuk a tanösvényt és meglátogattunk egy helyi borászatot, ahol a borkostoló mellett még a palackozást is kipróbálhattuk. Este táncházban szórakoztunk. Mind a tanárok és a diákok elismerően nyilatkoztak városunkról és a programokról.

Eperjesiné Fehér Teréz

További cikkek