Beszélgetés Nuberné Honti Ivettel, az MNÁMK nemzetiségi iskolaigazgatójával
Ezekben a hetekben egymást érik a különböző programok az általános iskola leendő első osztályosai számára az MNÁMK-ban. Tavaszi vidámság címmel rajzverseny, szülői tájékoztató, nyílt nap. Nuberné Honti Ivettel, nemzetiségi igazgatóval arról beszélgettem, miért érdemes egy „végzős” óvodásnak az MNÁMK-t választani.
Nuberné Honti Ivett
- Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, hogy miért ajánlod intézményünket az iskolába készülő óvodásoknak, mit mondanál?
- Úgy foglalnám össze a filozófiánkat, hogy mi itt az MNÁMK-ban a gyermekeket már első osztálytól biztonságos környezetben, jó légkörben, olyan pedagógiai módszerekkel neveljük, hogy majd képesek legyenek eligazodni a 21. század globalizált, digitális világában.
- Véleményed szerint melyek azok a kompetenciák, amik ehhez nélkülözhetetlenek?
- Használható nyelvtudás, digitális jártasság, bizonyos személyiségjegyek fejlesztése.
- Menjünk sorban! Ha van intézmény, amely biztonságos és használható nyelvtudással bocsátja diákjait az életbe, akkor az az MNÁMK. Ez nem kérdés.
- Nagy hangsúlyt fektetünk a nyelvoktatásra. Minket természetesen a német nyelvvel kapcsol össze mindenki, de mi két anyanyelvet oktatunk, mindkét nyelven, magyarul és németül is megtanítjuk a gyermekeket írni-olvasni és kommunikálni az adott nyelvi szituációnak megfelelő módon. Ez a biztos alap, amire építkezünk. Ebbe a koncepciónkba illesztettük be az angolt, ami az alsó tagozat utolsó évében, negyedik osztályban kezdődik. Említetted, hogy használható nyelvtudást adunk. Kiegészíteném azzal, hogy a nyelvtudás eszközzé kell, hogy váljon a diákok kezében. Mi arra törekszünk, hogy ezt a fontos eszközt autentikus, európai környezetben tehessék magukévá tanulóink. Ez úgy valósul meg, hogy kiváló magyar tanáraink mellett, Németországból is érkeztek hozzánk pedagógusok, akik egészen egyszerűen nem tudnak magyarul, így tanulóink már a kezdetektől motiváltan, önkéntelenül használják a német nyelvet igazi kommunikációs szituációban.
- Digitális ismeretek. Ennek kapcsán a kilencvenes években népszerű Szaknévsor szlogenje jut eszembe: „Aki kimarad, lemarad.”
- Pontosan így van. Láthattuk, mekkora jelentősége volt ennek a tudásnak a Covid idején. A 21. században nincs más út. Hatalmas lehetőségek, óriási felelősség. Először is szükség van a legkorszerűbb digitális taneszközökre. Ezekkel rendelkezünk. Az a feladatunk, hogy megtanítsuk diákjainkkal ésszerű használatukat. Igazodjanak el biztonságosan a digitális világban, ugyanakkor ismerjék fel a benne rejlő veszélyeket is! Ma már rengeteg dolog zajlik az online térben, egyáltalán nem mindegy, ki milyen kompetenciákkal rendelkezik ezzel kapcsolatban.
- Személyiségfejlesztés. Milyen különlegességet kínál ezen a téren az MNÁMK?
- Tanulóink három kultúrával ismerkednek meg, hiszen a magyar és a német kultúra mellett a magyarországi német hagyományokról is átfogó képet adunk. Ez egy különleges világlátást biztosít számukra, megerősítjük az otthonról hozott értékeket kiegészítve a magyarországi németek hagyományos életmódjának vonásaival épp úgy, mint a modern német felfogással. Ötvözzük a hagyományt és a modern, innovatív életszemléletet. Nagyon fontos nekünk a közösség, hogy egy nagy család az MNÁMK „különleges közössége”, ahol mindenki tisztelettel és elfogadással fordul társai felé, ugyanakkor képes az önálló állásfoglalásra, véleményalkotásra. Meggyőződésem, hogy a 21. században, aki ki tud állni önmagáért, megfelelő formában képes akár ellentmondani is, önálló munkavégzés mellett ismeri a csapatmunka szabályait, annak alkalmazása szokásává válik – ennek az emberpalántának nyert ügye lesz felnőtt életében. Mi ezen fáradozunk itt az MNÁMK-ban, hogy erre képessé tegyünk tanítványainkat.
- Véleményed szerint intézményünkben milyen módszerek segítik a diákokat ebben a tanulási folyamatban?
- A tanteremben, órarend szerint zajló tanítás mellett mi az élményalapú pedagógiában hiszünk. Sőt, egyre inkább ezt tartjuk célravezetőnek. Alsóban és felsőben is projekteket szervezünk, melyek több tantárgy tananyagát ötvözve, komplex egészként jelenítik meg a tananyagot. A versengést igyekszünk tudatosan visszaszorítani, helyette olyan alkalmakat teremtünk, ahol kipróbálhatják magukat a tanulóink, közösen feladatokat oldhatnak meg, sikerélményhez juthatnak. Ilyen keretek között szándékozunk idén tavasszal egy játékos német-délutánt szervezni – nem csak MNÁMK-s kisdiákoknak, ahol a tevékenység, az élmény a cél, nem a „jobb vagy rosszabb vagyok nála” érzés kialakítása. Terveink közt szerepel a csevegő vitakörök újraindítása is, nem csak német nyelven. Az ilyen alkalmak során tanítjuk meg diákjainkat prezentálni, önálló véleményt alkotni, ha kell ezt ütköztetni, érvelni, logikusan gondolkodni. Most még nem tudják, hogy ez mekkora kincs számukra, de az első középiskolai napjukon már érteni fogják.
- Egy televíziós műsor általában úgy végződik, hogy a felvétel nem jöhetett volna létre bizonyos emberek nélkül. Jöhet bármilyen módszer vagy eszköz, az MNÁMK sem lehetne sikeres az itt dolgozó pedagógusok elkötelezettsége nélkül. Mi a véleményed erről?
- Nagy intézmény vagyunk, sok pedagógussal. Mindenki hasznos és nagyon fontos munkát végez, hiszen a gyermek fejlődése olyan, mint egy házépítés: először az alapok, aztán a falak és végül a tető. Egymás munkájára építünk, csak csapatként lehetünk elég erősek, ügyesek és sikeresek. Munkatársaim nyitottak, rugalmasak és sokszor előidézői a mások által később követhető változásoknak. Az összes kollégám, így természetesen a leendő elsős tanító nénik is elkötelezettek a minőségi munka mellett, mert az MNÁMK minőséget képvisel, amit szívből ajánlok a már a leendő kis elsős diákok szüleinek figyelmébe is!
- Köszönöm szépen a beszélgetést!
Fiedler Antal