Beszélgetés a 11.a osztályos Schoblocher Dáviddal, a Jugend debattiert vitaverseny országos második helyezettjével
Két évvel ezelőtt póttagként jutott az országos elődöntőbe, aminek köszönhetően részt vehetett Németországban egy vitatréningen. Tavaly – a szabályok miatt – egy évet ki kellett hagynia, idén pedig országos második helyezett lett. Ő Schoblocher Dávid, az MNÁMK 11.a osztályos tanulója. Vele beszélgettem.
- Kérlek, mondj néhány mondatot magadról!
- 18 éves vagyok, Vaskúton lakom. Három évig Németország északi részén, a Niedersachsen tartományban lévő, Bajától egy kicsit nagyobb városban, Lingenben éltem, oda jártam iskolába. Aztán hazaköltöztünk szüleimmel, és nem is volt kérdés, hogy az MNÁMK gimnáziumába jelentkezzem.
- Hogyan kerültél kapcsolatba a Jugend debattiert szakkörrel?
- Németországban láttam először az erre vonatkozó felhívást, de ott nem vettem részt benne. Amikor az MNÁMK-ba kerültem, Péter Szandra tanárnő beszélt róla. Eleinte nem voltam biztos benne, hogy akarom, de mivel jól ment a német nyelv és a véleményemet is szeretem elmondani, hát belevágtam. Akkor még az iskolai forduló után két témáról kellett vitázni, és maga a vita személyesen, élőben zajlott. A 2018/19. tanévben volt az első versenyem. Az a versenyszezon országos 10. helyezéssel zárult számomra, és ennek köszönhetően részt vehettem egy németországi vitatréningen.
- Ilyen alapok után jött az idei tanév és a járványhelyzet miatti sok változás a vitaversenyben is. Mondhatjuk azért, hogy minden jó, ha jó a vége?
- Igen, annak ellenére, hogy egyáltalán nem voltam biztos benne év elején, hogy újra elindulok a versenyen. Az volt a legnagyobb dilemmám, hogy egyszer már megtapasztaltam, milyen személyesen, élőben vitázni, az online forma pedig annyira nem vonzott. Végül mégis jelentkeztem, amit utólag természetesen egyáltalán nem bánok. Az iskolai fordulóból Varga Lászlóval együtt jutottunk tovább, majd következett az országos kvalifikációs forduló, ahonnan bekerültem az elődöntőbe, majd a döntőbe, és ott végül második lettem.
- Szívből gratulálok! Kérlek, foglald össze néhány mondatban a vitaverseny lényegét!
- Általános tudnivaló, hogy német nyelven vitatkozunk egy-egy adott témáról. A verseny előtt 20 perccel tudjuk meg, hogy az adott kérdés mellett vagy ellen kell érvelnünk, ami azért is izgalmas, mert bizony előfordult már, hogy a vitában a saját véleményemmel szemben kellett érvelnem. Ez is egy kihívás. Maga a vita három részből áll. Először két perces nyitóbeszédet kell elmondanunk, kötött sorrendben. Elsőként a téma mellett érvelő egyes számú versenyző mondja el gondolatait, megteremtve javaslatával a vita alapját. Aztán az ellenvéleményt megfogalmazó első versenyző következik, őt követi másik két játékos (pró és kontra). A vita második részében szabad, kötetlen beszélgetés zajlik, kimondott szabályok nélkül. Az utolsó forduló az összegzés, az elsővel megegyező, kötött sorrendben.
- Értem. Azt gondolom, érveket – akár pró, akár kontra – magyarul sem könnyű megfogalmazni egy-egy témával kapcsolatban, hát még németül. Hogy jutottál el erre a szintre?
- Nyilván szerepe van benne annak, hogy három évig Németországban jártam iskolába, tehát autentikus nyelvi környezetben tanultam. Ugyanakkor magát az érvelést, a logikus gondolkodást és az ehhez szükséges szókincset, itt, az MNÁMK-ban sajátítottam el. Szerintem az MNÁMK példaértékű iskola. Nagyon hálás vagyok Péter Szandra, Dr. Major Hajnalka és Zsednai Dóra felkészítő tanáraimnak a rengeteg segítségért. Nem túlzás, ha azt mondom, olyan profi csapatként működtünk, mint mondjuk egy Forma 1-es team, csak éppen én voltam előtérben. Köszönet a többi tanáromnak is és a vitaszakkörnek a motivációért! Széll Péter alpolgármester úrnak is köszönöm a segítséget. Végül nem szeretnék megfeledkezni az osztálytársaimról sem, akiktől ugyan idegen a Jugend debattiert, de elismertek, bátorítottak, ami nagyon jólesett.
- Részt veszel a vitaversenyen jövőre is?
- Mostani második helyezésemnek köszönhetően képviselem Magyarországot szeptemberben, Prágában a Jugend debattiert nemzetközi döntőhetén. Ezt követően, maga a versenyzés a szabályok miatt számomra már nem lehetséges, de mindenképpen a Jugend debattiert nagy közösségének tagja szeretnék maradni. Workshopokat szerveznék, talán zsűriznék is.
- 11-es vagy, lassan itt a pályaválasztás ideje. Tudod már, mi leszel, ha nagy leszel?
- Igen. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemre fogok jelentkezni, egészen konkrétan a rendészeti szakra, mivel nyomozó szeretnék lenni.
- Ez legalább annyira határozottan hangzott, mint egy-egy érvelésed a vitaversenyen. A szabadidődben is ennyire tudatosan éled az életedet?
- Nem, egyáltalán nem. Sok barátom van, szívesen ?bandázom? velük. Főzni is szeretek. Marhapörköltben például egészen jó vagyok, de megfőzök bármit, sőt, a sütés sem áll távol tőlem. Gyerekkorom óta focizom, igaz, nem versenyszerűen. Kedvenc csapatom a Bayern München, tervezem, hogy egyszer megnézem őket az Allianz Arénában. Zenét is szívesen hallgatok, Eminemet például. Ugyan Magyarországon képzelem el az életemet – Vaskút a szívem csücske -, de szeretnék eljutni Amerikába, és Lingenbe is vissza akarok menni, meglátogatni a volt osztálytársaimat.
- Köszönöm szépen a beszélgetést, sok sikert kívánok a terveidhez!
Fiedler Antal