A 2022-2023-as tanévben is kiemelkedő projektként szerepelt a „Jugend debattiert”, a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központja gimnazistái körében. A vitasorozatban résztvevő diákok adott témával kapcsolatosan fejthették ki véleményüket pro- és kontra, természetesen német nyelven. Idén az ország legjobb nyolc vitázója közé két MNÁMK-s diák is bejutott: Kovács Hanna a 10.b-ből és Schwarcz Korinna 12.b-s tanuló. Korinna országos harmadikként zárt, míg Hanna nem jutott be a legjobb négy közé, de így is nagyszerű eredményt ért el. Velük beszélgettem.
- Először is szívből gratulálok mindkettőtöknek ehhez a kiváló teljesítményhez! Picit menjünk vissza időben! Mi volt az első lépcsőfok?
- Schwarcz Korinna: Nagyon szépen köszönöm a gratulációt. Az első megmérettetés az iskolai forduló volt februárban. Témaként az szerepelt, hogy egytétünk-e egy kötelező külföldi egyetemi félév bevezetésével a magyar egyetemeken. Nem könnyű téma, de nyilván felkészültünk és vitáztunk.
- Hogyan készültök fel egy-egy vitára?
- Kovács Hanna: Én is köszönöm a gratulációt! Megkapjuk a témát négy héttel a vita előtt. Tanáraink segítségével irodalmat keresünk, statisztikákat, felméréseket olvasunk. Megnézzük, hogy egy adott téma esetén, hogyan lehet logikus érvrendszert felépíteni, legyen szó akár a pro- vagy a kontra oldalról.
- Itt álljunk is meg egy kicsit! Meséljetek erről részletesen! Hogyan zajlik egy vita?
- Sch.K.: Minden vitában négyen vesznek részt. Pro 1., Pro 2., Kontra 1. és Kontra 2. Ez azt jelenti, hogy adott témára Pro 1. tesz megoldási javaslatot a bevezetőben. Erre Kontra 2. kérdésekkel reagál. Pro 2. kiegészíti a javaslatot, végül Kontra 2. újabb kérdéseket tesz fel.
- K.H.: Elhangzik a célmondat Pro 1. részéről, és erre reagálnak a többiek 2-2 perces időintervallumban. Ez a bevezetés, amelyet kötetlen vita követ. Ebben a szakaszban 40-45 másodperces hozzászólásokra van lehetőség, sorrend meghatározása nélkül. Egymás gondolataira reflektálunk.
- Sch.K.: A vitát a harmadik rész zárja. Egy-egy percben összefoglaljuk az érveinket, megállapítjuk a két oldal közötti különbségeket, adott esetben megegyező gondolatokat.
- K.H.: Megnevezzük a döntő érvet, de nem azért, hogy a másik felet sarokba szorítsuk. Az a cél, hogy logikus érvek mentén, folyamatos vitát folytassunk. A zsűri ennek alapján pontoz.
- Értem. Feltételezem, megnyertétek az iskolai versenyt. Mi következett ezután?
- Sch.K.: Igen, ketten jutottunk a Mezőberényben megrendezett regionális fordulóba márciusban. A közösségi szolgálattal kapcsolatos szigorításkoról vitáztunk.
- K.H.: Pro 1. azt javasolta, hogy ne növeljék az óraszámot, tehát maradjon továbbra is 50 óra, ugyanakkor legyen komolyabb a nyomon követes, érkezzen több reflexió, esetleg készítsenek a diákok olyan portfóliót, amelyet későbbi életük során hasznosítani tudnak.
- Sch.K.: Mezőberényből is ketten jutottunk tovább az országos elődöntőbe, azaz a legjobb nyolc közé.
- K.H.: Mezőberény után részt vehettünk egy kétnapos, online felkészítő tréningen.
- Aztán következett az országos elődöntő, majd másnap a döntő.
- Sch.K.: Így van, ez Budapesten zajlott. A többi versenyhez hasonló lebonyolításban. Kitétel volt, hogy azonos iskolából érkezett diákok nem vehetnek részt ugyanazon a vitán.
- K.H.: Az elődöntőben nagyon furcsa témát kaptunk. Arról vitáztunk, hogy a hús- és kolbászfélék csomagolásán jelenjenek-e meg fényképek Magyarországon az állatok tartásáról, esetleg levágásáról.
- Sch.K.: A döntőben is érdekes volt a téma. Pro 1-nek arra kellett javaslatot tennie, hogy rizikócsoportok fizessenek-e nagyobb összegű egészségbiztosítási hozzájárulást Magyarországon, mint a rizikócsoportokhoz nem tartozók. Azt javasolta, hogy a dohányzók, az alkoholisták és például az extrém sportot űzők, igenis, fizessenek többet. Parázs vita volt, örülök neki, hogy végül sikerült megszereznem a harmadik helyet.
- K.H.: Az első két helyezett képviseli Magyarországot ősszel Berlinben, a nemzetközi versenyen. Mind a nyolcan jutalomban részesültünk, elismerő oklevelet kaptunk.
- Hogy érzitek, mit profitáltatok a versenyből?
- K.H.: Amióta részt veszek a Jugend debattiert szakkör munkájában, sokkal jobban átgondolok mindent, mielőtt bármit is kimondanék. Több szempontból közelítek egy-egy probléma felé. Igyekszem megérteni a másik oldal érveit.
- Sch.K.: Én valójában nem gondoltam arra, hogy ilyen versenyekre fogok járni. Azzal a céllal csatlakoztam a szakkörhöz, hogy fejlődjön a német nyelvtudásom. Kicsit már az érettségire is koncentráltam, gyakoroltam, hiszen például német irodalomból szintén érveléssel kell felelnünk a szóbelin.
- Zárásként mindkettőtöktől kérdezem. Lassan vége a tanévnek, lemegy az érettségi. Mit csináltok nyáron?
- K.H.: A regionális fordulóban nyertem egy német utat, ezen fogok részt venni. Június 15-én indulunk. Két hétig tanulunk, öt napig kirándulunk Németországban. Már nagyon várom. Aztán nyaralás a családdal, majd mivel néptáncos vagyok Kalocsán, a csoporttal nyaralás és közben fellépés Montenegróban.
- Sch.K.: A szóbeli érettségit követően egyetemi felvételi eljárásában veszek részt Bécsben. Jelentkeztem gazdasági jog és közgazdaságtan szakokra, mindkettő írásbeli felvételit írt elő. Utána dolgozni fogok egy közeli étteremben.
- K.H., Sch.K.: Szeretnénk megköszönni felkészítőink segítségét! Péter Szandra, Dr. Major Hajnalka és Zsednai Dóra tanárnők munkája nélkülözhetetlen volt számunkra! Zsednai Dóra tanárnőnek azt is köszönjük, hogy elkísért bennünket Budapestre!
- Köszönöm szépen a beszélgetést! Még egyszer gratulálok a kiváló eredményeitekhez!
Fiedler Antal