Nemrégiben iskolánk játékos német délutánt szervezett a környékbeli német nemzetiségű iskolák számára.
Rendezvényünkre meghívtuk a régió általános iskoláinak diákjait és tanárait, így képviseltette magát Hajós, Császártöltés, Nemesnádudvar, Vaskút, valamint a bajai iskolák közül, a Szent László Általános Iskola és a Sugovica Általános Iskola.
Programunk célja az volt, hogy játékos formában adjunk át a gyerekeknek népismerethez kapcsolódó új ismereteket. A magyarországi németek hagyományaihoz és kulturális örökségéhez tartozó témákat érzelmi szinten, tapasztalati úton szeretnénk közelebb hozni a gyerekekhez, ezáltal is erősítve minél fiatalabb korban az identitástudatot.
Különleges hely várta a gyerekeket iskolaudvaron, itt található az Ulmer Schachtel, azaz az Ulmi Dereglye és a Landeslehrpfad, a magyarországi németek országos tanösvénye. Ebben az eredeti környezetben vártuk a vendégeinket.
A meghívott vendéglátó gyerekekből vegyes csoportokat állítottunk össze, akik megismerkedhettek a múlt szokásaival.
Az állomásokon a diákok megismerhették a betelepítés történetét, a magyarországi németek szimbólumait, címerét, zászlójukat, valamint a himnuszukat.
Kipróbálhatták a régi, hagyományos népi gyógymódokat, gyógynövényeket is. Disznózsír, tojásfehérje, só minden háztartásban megtalálható volt. Ezek az élelmiszerek nemcsak a konyhában voltak használatosak, hanem a mindennapokban előforduló fájdalmakat, égési sérüléseket is kezelték velük.
A kékfestés motívumaival díszes terítők készültek, de a népi játékok is nagyon népszerűek voltak.
Egy régi sváb, hajósi recept szerint elkészített, úgynevezett „Krampera Pletzla”-t kóstolhattak a gyerekek, amelynek az elkészítési módját eredeti nyelven, dialektusban is megismerhették.
Hogy még vidámabbá tegyük az együtt töltött időt, sváb táncházat is szerveztünk. A zene és a tánclépések jó hangulatot teremtettek.
A különböző iskolából érkező gyerekek új barátságokat, ismeretségeket alakítottak ki a közös munka során. A közös élmények sok emlékezetes pillanatot adtak az ittlévőknek.
A kísérő pedagógusoknak lehetőségük volt tapasztalatcserére az aktuális pedagógiai témákban. Bízunk benne, hogy a jövőben is lesz rá lehetőségünk hasonló, jó hangulatú, eredményes programot szervezni, ahol a kicsik és a nagyok is jól érzik magukat.