Értékel az iskolavezetés
Mint ahogy arról már beszámoltunk a HVG idén is elkészítette a gimnáziumok rangsorát, melyben az MNÁMK 87. helyezést ért el, vagyis bekerült az ország 100 legjobbja közé. Egy másik összehasonlításban – az alapítványi fenntartású intézmények között – 3. helyen végeztünk.
A kiváló eredményeket megismerve elsőként Szauter Terézia főigazgató véleményére voltunk kíváncsiak.
- Főigazgató asszony, ön szerint mi a jó iskola titka?
- A jó iskola titka a jó program. A Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjában ez adott a magyar és a német oktatási modell ötvözésével. Mi átgondolt, építkező programmal rendelkezünk, mely az óvodában kezdődik és érettségivel zárul.
- A HVG által felállított sorrend hét fontos kritérium alapján készült. Mi kell a jó eredményhez ezeken a területeken?
- Munkánk során nagy hangsúlyt fektetünk a tanulók kompetenciáinak fejlesztésére, és a megfelelő kommunikációs készségek kialakítására. Iskolánk jellegéből adódóan német-magyar, de később angol nyelven is. Sokszínű kínálatunkban két gimnáziumi és egy technikumi képzést is biztosítunk az általános iskolát befejező diákoknak.
- Van program és sokszínű képzési kínálat. Mindez azonban nem érne semmit megfelelően képzett pedagógusok nélkül. Ön hogy látja ezt?
- Jó programot természetesen csak szakmailag kiválóan felkészült pedagógusok tudnak megvalósítani. Igazán büszke vagyok a kollégáimra, akik folyamatosan megújítják tudásukat és módszertani eszköztárukat. Sokan közülük mesterpedagógusként szakmájuk valódi mesterei.
- Egyetlen sportoló vagy csapat sem lehet sikeres megfelelő infrastrukturális háttér nélkül. Mennyire fontos ez egy oktatási intézményben folyó munka minősítése esetén?
- Igaz, a HVG ezt nem sorolta a kritériumok közé, de én rendkívül fontosnak tartom. Ebben is folyamatos fejlesztésre törekszünk. Nemrég új sportcsarnokkal bővült intézményünk és a tantermeink, szaktantermeink is állandóan megújulnak. Külön kiemelném a digitális eszközeinket. A kérdésre válaszolva a sikerünk egyik kulcsa a magas szintű infrastruktúránk, melyért köszönet fenntartó alapítványunknak.
Peter Stübler, az MNÁMK német igazgatója is elmondta véleményét a HVG által felállított sorrenddel kapcsolatban.
- Igazgató úr, hogy értékeli ezt az eredményt?
- Még csak két hónapja dolgozom az MNÁMK-ban, de már most óriási öröm és megtiszteltetés számomra ez az országos 87. és 3. helyezés. Nagyon jó érzés egy ilyen alkotó közösségben dolgozni. Jó úton jár az intézmény.
- Ez a két helyezés tanár és diák, diák és tanár együtt működéséről is árulkodik. Ön hogy látja ezt?
- Motivált diákokat ismertem meg az elmúlt hetekben. Érdeklődéssel fordulnak a világ dolgai felé, szívesen tanulnak nyelveket. Elsősorban természetesen a németet, de az angol mellett szakkörök szintjén japánt és spanyolt is. Örülök neki, hogy autentikus forrásokból, eredeti nyelven közelítenek különböző kultúrákhoz. Egy szó, mint száz, szerintem kiválóan működik a kérdésben feltett együttműködés!
- Ez az eredmény az öröm mellett újabb felelősség is egyben. Hogyan lehet megtartani ezt a szintet ön szerint?
- Nagyon fontos, hogy pedagógusaink a diákok nyelvén beszélnek! Olyan személyiségek, akik a jó példa és a tudásátadás mellett értékeket közvetítenek, közösséget teremtenek. Fontos a folyamatos megújulás, lépést kell tartani a legújabb pedagógiai és módszertani irányzatokkal. Sohasem szabad megállni!
Nuberné Honti Ivett, az MNÁMK Egyéges Iskola igazgatója is örömmel értékelt.
- Az intézmény egészében végzett munka meghozta első gyümölcsét?
- Fogalmazhatunk így is! Nagyon örülök ennek az eredménynek! Ezért is előnyös, hogy nálunk óvoda, egységes iskola egy helyen, egymásra épülve működik. Ez a program olyan használható tudást ad, amely felkészít az egész életen át tartó tanulásra. A nálunk tanuló diákok megállják a helyüket az életben!
- Manapság sokszor halljuk, hogy a diákok nem rendelkeznek kellő önállósággal. Íme az ellenpélda?
- Kollégáimmal sokat teszünk azért, hogy önállóságra tanítsuk, neveljük tanulóinkat. Tanítási módszereink között előkelő helyen áll az önálló ismeretszerzés és feldolgozás. Gondolkodásra nevelünk, vitatkozni és érvelni tanítjuk gyermekeinket. Ehhez segítségül hívjuk a digitális világot is. Utat mutatunk, de senki helyett sem foglalunk állást, nem vesszük el a problémák megoldásának örömét.
- Egy ilyen elismerés a szülőkhöz is eljut. Ön mit szól hozzá, MNÁMK-s diák édesanyjaként?
- Szülőként köszönöm a pedagógus kollégáimnak és a diákoknak, az intézmény egyik vezetőjeként pedig hálás vagyok a diákok mellett a kedves szülőknek is! Mi az oktatást és a nevelést is csak a szülőkkel közösen, velük egyetértésben és együttműködésben tudjuk eredményesen megvalósítani. Harmonikus a kapcsolatunk, amire a jövőben is nagyon ügyelünk majd!
- Ön miben látja a mostani siker kulcsát?
- Az MNÁMK egy igazi közösség. Mindenki tudja és teszi is a dolgát. Azon fáradozunk, hogy a legmodernebb pedagógiai módszereket alkalmazzuk az iskolában, de a tantermeken kívül sem engedjük el gyermekeink kezét. Figyelünk mindenre, igyekszünk olyan feltételeket teremteni, hogy az általunk egyre hangsúlyosabban képviselt élményalapú pedagógia minden szereplője jól érezze magát nálunk!
Fiedler Antal