Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Nemzeti Tehetség Program keretében országos német versenyt hirdetett a 9. és 10. osztályos diákoknak német nyelvből, melynek megszervezésével a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központját bízta meg. A verseny hiánypótló, hiszen 9. és 10. osztályos diákoknak kevés országos versenyt szerveznek.
Szervező Bizottságunknak, mely különböző iskolatípusok nyelvtanáraiból állt, egyrészt a verseny szerkezetét kellett kigondolni, másrészt a feladatokat összeállítani. Magyarországon, sokféle iskola típusban, többféle tanmenet alapján és különböző óraszámokban tanulnak a diákok német nyelvet. Ezért a kezdő és haladó kategóriákban hirdettük meg a versenyt, és a nyelvtanulás évei határozták meg, ki melyik kategóriába jelentkezhetett.
Idegen nyelvi verseny lévén – ahol a fő hangsúlyt a kommunikációra helyeztük – csapatversenyt hirdettünk. Célunk az volt, hogy az ismerős közegben, az osztálytársakkal együttműködve mind a ‘kezdő’ mind a ‘haladó’ szinten lévő diákok magabiztosságát növeljük, a nyelvi kompetencián túl a versenyen való részvétellel a szociális kompetenciát is fejlesszük, és az egyre nagyobb fokú önállóság szellemében a 11. és 12. osztályban sorra kerülő egyéni OKTV részvételt is előkészítsük.
A verseny három fordulóból állt.
Az első fordulóban írásbeli, online feladatsor segítségével a diákok szövegértését, szókincsét, és nyelvhelyességét mértük. Itt a három főből álló csapatok külön-külön írták meg a két feladatsort, és a csapattagok eredményét összesítve határoztuk meg, ki került a második fordulóba.
Az érdeklődés óriási volt, több mint 1000 diák jelentkezett az ország különböző részeiből, mint például Sopronból, Miskolcból, Jászberényből, Pápáról és Szekszárdról.
A második fordulóba a 40 legjobb csapat jutott.
Itt a feladatuk, megadott feltételeket figyelembe véve, egy kisfilm forgatása volt, melynek témája a verseny ez évi témájához kapcsolódott: „Mit tartasz a világon a legjobb technikai találmánynak?” Nagyon érdekes és kreatív kisfilmek érkeztek. Ezt a fordulót a Covid járvány miatt a 2020/21 tanévre kellett halasztanunk, de szeptember 18-ig beérkeztek a kisfilmek, melyek értékelése után a zsűri kiválasztotta a döntőbe jutott 18 csapatot, akik online forduló során szóban ( a Teams alkalmazás segítségével) bizonyították nyelvi tudásukat és kreativitásukat.
A döntő ? harmadik forduló – feladataként kaptak egy vicces képet egy technikai találmányról, melyhez használati utasítást kellett írni, reklámozniuk kellett a találmányt és egy szituációt előadniuk. A csapatok teljesítményét mindkét kategóriában elismert szakemberekből álló szűri értékelte.
A kezdő kategória zsűrije:
- Komlósiné Prof. Dr. Knipf Erzsébet egyetemi tanár, az ELTE Germanisztikai Intézetének volt vezetője
- Katja Dorrmann, a Német Szövetségi Köztársaság budapesti Nagykövetségének kulturális referense
- Peter Stübler, az MNÁMK német igazgatója
A haladó kategória zsűrije: - Dr. habil. Gerner Zsuzsanna egyetemi docens, a PTE Germanisztikai Intézetének vezetője
- Antje Heinicke, a ZfA budapesti szaktanácsadója
- Stefan Brunner, a Goethe Intézet helyettes vezetője Budapest
A döntő eredményei:
A kezdő kategóriában
1. helyezett: Miezekatze csapat (Jászberény Lehel Vezér Gimnázium))
2. helyezett: Die Heldinnen csapat (Jászberény Lehel Vezér Gimnázium)
3. helyezett: Entschuldigung csapat Budapest Városmajori Gimnázium)
A haladó kategóriában
1. helyezett: Die Welle csapat (Baja MNÁMK)
2. helyezett: Nimm uns nicht so ernst (Győr Révai Miklós Gimnázium)
3. helyezett: Abgeplattetes Rotationsellipsioid
(Pécs Valeria Koch Schulzentrum)
Díjazás:
Az 1.-3.helyezett csapatok és felkészítőik a témához kapcsolódóan ‘Média Markt’ utalványokat kapnak, a többiek emléklapokat és meglepetéseket.
TANULSÁGOK:
A versenyt először szerveztük meg, így külön fontos volt a kollégák és diákok visszajelzése, véleménye, melyeket ezúton is köszönünk és a következő verseny szervezésénél felhasználunk.
A diákok nagyon élvezték a kreatív feladatokat, az online formát. Kérték a szintek egyértelműbb meghatározását, lehetőség szerint több kategória kialakítását. Így a kategóriákba jelentkezésnél nem a nyelvtanulás éveinek száma lesz a következő évben már meghatározó. Kezdő kategóriába az A2/ B1 szintű diákok jelentkezhetnek, haladó kategóriába a B2/C1 szinten lévő diákok.
Az online tesztnél biztosabb informatikai hátteret biztosítunk, hogy ne legyen technikai gond kitöltéssel. A kreatív feladatokat megtartjuk, és továbbra is a NAT követelményeit vesszük támpontnak a feladatsorok összeállításánál. A lezajlott verseny feladatlapjai az iskola honlapján megtalálhatóak, és az újabb verseny felkészülésében felhasználhatók.
Bízunk abban, hogy olyan versenyt sikerült kialakítanunk, mely nemcsak a diákok tudását méri, hanem szórakoztató is, hiszen a verseny mottója: ?Deutsch lernen macht Spaß?- A német nyelv tanulása szórakoztatJ
Baja, 2020. október 29.
Kemmer Erzsébet
a verseny szervező csapatának vezetője