Beszélgetés Kállai Zsófiával, az MNÁMK 11. a osztályos tanulójával
Az apropó: néhány nappal ezelőtt rendezték meg a Jugend debattiert in Mittel-, Ost- und Südosteuropa – Vitázik az Ifjúság Közép-, Kelet-, és Délkelet-Európában – nevezetű verseny országos döntőjét. További részletek az előkelő, negyedik helyezést elért Zsófitól.
- Mit kell tudnunk a „Jugend debattiert”-ról?
- Ez egy vitaverseny, ahol két ‘PRO’ és két ‘CONTRA’ szereplőnek kell érvelni egy adott kérdés mellett vagy ellen. Természetesen német nyelven.
- Kik vehetnek részt benne?
- Azok a középiskolás diákok, akiknek az intézményében van ilyen felkészítés. Nálunk az MNÁMK-ban ez már hagyomány.
- Milyen állomásai vannak?
- Amikor nincs vírushelyzet, akkor a két iskolai fordulót követi az iskolahálózatok közötti megmérettetés, és utána következik az országos kvalifikáció. Utóbbiból lehet bejutni az elődöntőbe, majd a döntőbe. Most azonban az online rendszer miatt az iskolai vetélkedő után rögtön az országos elődöntő következett, tizenhat résztvevővel. Ebből a tizenhatból négyen jutottunk a döntőbe.
- Hogyan kell elképzelni egy ilyen vitát?
- Másfél-két héttel előtte megkapjuk a kérdést. Ennyi idő áll rendelkezésünkre a felkészüléshez. Pró és kontra érveket kell gyűjtenünk, hiszen a szerepünket csak a verseny előtt fél órával tudjuk meg, sorsolás útján. A versenyen a vita három részből áll. Az első egy két-két perces nyitóbeszéd, meghatározott sorrendben: ‘PRO 1’, ‘CONTRA 1’, ‘PRO 2’ és végül ‘CONTRA 2’. A ‘PRO 1’ felvázolja a konkrét kérdéssel kapcsolatos intézkedést, amit a másik oldal természetesen kritikával illet. Ezt követi egy tizenkét perces rész, mely idő alatt mindenki kötetlen sorrendben mondhatja érveit. A harmadik rész az első felvonáshoz hasonló sorrendben záróbeszéd egy-egy percben.
Kállai Zsófia
- Zsűri értékel?
- Igen. A következő négy dolgot pontozzák: a kommunikációs és beszédkészséget, a meggyőző erőt, a szakmai, tárgyi felkészültséget és a kifejezőkészséget.
- Kikből áll ez a testület?
- Elsősorban tanárokból, de a vetélkedőn korábbi években részt vett felsőbb évesek is tagjai lehetnek.
- Milyen kérdések merülnek fel ilyenkor? Miről vitáztok?
- Az elődöntőben az volt a téma, hogy 18 év alattiak reklámozhatnak-e termékeket a közösségi médiában. Vitatkoztunk már arról is, hogy vezessék-e be a klímavédelmet tantárgyként az iskolai oktatásba. A döntőben arra kerestünk pró és kontra érveket, hogy kizárólag készpénz nélkül lehessen fizetni Magyarországon.
- Hogyan készültél fel?
- Elsősorban az interneten kerestem érveket és statisztikákat olvastam. A döntő előtti napon a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója tartott előadást nekünk a készpénzes fizetésről, este pedig vitázó társaimmal online gyakoroltunk.
- Szívből gratulálok az elért helyezéshez! Nem kevés munka előzte meg. Kik segítettek ebben a folyamatban?
- Köszönöm szépen! Sokat köszönhetek Péter Szandra, Zsednai Dóra és dr. Major Hajnalka tanárnőknek. Tőlük kaptam útmutatást, ők ismertettek meg a ‘Jugend debattiert’ versenysorozattal.
- Tizenegyedikes vagy, jövőre érettségizel. Ez az országos negyedik helyezés milyen hatással van a továbbtanulásodra?
- Terveim között az szerepel, hogy Németországban tanuljak tovább. Ez a verseny megerősített ebben az elhatározásomban.
E sorok írójaként abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy Zsófi kollégiumi csoportom tagja, a nyelvi előkészítő egy évvel együtt, immár negyedik esztendeje. Ha a szerényen mosolygásnak lehetne mértékegysége, az biztosan Kállai Zsófia lenne. Kiváló tanuló, tisztelettudó, szorgalmas ember. A kollégiumi Diákönkormányzat titkára. Az ország negyedik legjobb vitázója. Igazi példakép.
Fiedler Antal