hu Magyarországi Német Általános Művelődési Központ - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930 - OM azonosító: 027939

Nyereményúton Nagyszalontán

MNÁMK-UBZ > Gimnázium > Nyereményúton Nagyszalontán

Az MNÁMK 12.b osztálya november 15-16-án látogatott el Arany János szülőfalujába. Tehette mindezt azért, mert megnyerte a Baja Város Önkormányzata által, a kiváló költő születésének 200. évfordulója alkalmából megrendezett emlékverseny fődíját: a nagyszalontai utazást. A Páncsity Orsolya felkészítő tanárnő segítségével versenygyőztes tanulók megérdemelten olvashatták ezeket a sorokat ott, ahol íródtak:

„Szülőhelyem, Szalonta,
Nem szült engem szalonba;
Azért vágyom naponta
Kunyhóba és vadonba.” /Arany János/

/Fényképes beszámoló az utazásról./

November 15-én, koradélután értünk az Arany János Emlékmúzeumba, ahol az intézmény egyik munkatársának kiváló előadása után megtekintettük az Arany Jánosról szóló emlékkiállítást. Sajnos a tényleges múzeumnak helyet adó Csonkatorony, Nagyszalonta egykori várának őrtornya éppen felújítás alatt állt, így csak kívülről tudtuk megcsodálni.

Ezt követően elsétáltunk a költő szülőházához. Utunk egy gyönyörű parkon vezetett keresztül. Elhaladtunk Bocskai István erdélyi fejedelem és Kossuth Lajos szobra mellett, és láthattuk azt az iskolát is, ahol egykoron tanítóként dolgozott Nagyszalonta leghíresebb szülötte.

Arany János tényleges szülőházát ugyan lebontották, de a helyére épített kis házikó, a régi épület szinte mindenben megegyező, pontos másolata. Az udvaron gémes kút és eperfa, a házban korhű tárgyak és bútorok. Megható előadást hallottunk Arany Jánosról, a híres költőről, az egyszerű, de rendkívül tisztességes emberről.

Vacsora után sétáltunk egyet a belvárosban. Nem mindennapi élmény volt 19 órakor, a templomtoronyban felhangzó dallam:

„Kossuth Lajos azt üzente,
Elfogyott a regimentje!
Ha még egyszer, azt üzeni, Mindnyájunknak el kell menni,
Éljen a magyar szabadság,
Éljen a haza!”

Az éjszakát Nagyszalontán töltöttük. A nyereményút ezzel véget is ért volna, de másnap tettünk egy kitérőt Nagyváradra. Ady csodálatos városában idegenvezető kalauzolásával megtekintettük a római katolikus püspöki palotát és a mellett lévő székesegyházat, valamint a Szigligeti Színház épületét. Felmentünk a Városháza melletti Tűztoronyba, ahonnan csodálatos kilátás tárult elénk. Sétáltunk egyet a főtéren, majd ebéd után hazaindultunk.

Gyönyörű és tartalmas két nappal gazdagodtunk! Köszönet érte Csubákné Besesek Andrea alpolgármesternek és Scherer Gabriella főigazgatónak!