A 2020/2021. tanévben a digitális oktatással „fűszerezett” időszakban is mozgósítani lehetett diákjainkat a természettudományos tanulmányi versenyeken való részvételre, és szépen teljesítették is a változatos kihívásokat. Voltak többfordulós szaktárgyi versenyek, egyfordulós komplex projektverseny, kreativitásukat és tudásukat próbára téve sok tapasztalatot gyűjthettek mindegyik kategóriában.
Herman Ottó Kárpát-medencei Biológia Verseny
Három diákunk indult a többfordulós versenyen, ahol nemcsak a tantárgyi tudásukat kellett használniuk, hanem szakmai cikkeket is kellett olvasniuk, amelyekből az iskolai, a megyei és az országos döntőben is számot kellett adniuk. Az iskolai forduló még az előző tanévben zajlott, a megyei és országos fordulókat e tanév őszén szervezték meg.
Részletes eredmények:
Lenti Enid (8.A) – megyei 1., országos 12. helyezés
Hirmann Odett Judit (8.A) – megyei 5. helyezés
Prekop-Timár Anna (8.A) – megyei 6. helyezés
Hevesy György Kárpát-medencei Kémia Verseny
A Herman Versenyhez hasonlóan kémiából is háromfordulós versenyt hirdettek, és az iskolai forduló az előző, a megyei és országos döntő az idei tanévben zajlott. Két diákunk indult az évfolyamuknak megfelelő kategóriában, mindketten a megyei fordulóig jutottak, azonban ez is kiemelkedő eredménynek számít, hiszen nehezebb motiválni a fiatalokat ennek a szaktárgynak az esetében.
Majoros Máté (8.A) – megyei 3. helyezés
Kaczur Izabella (8.A) – megyei 7. helyezés
Fodor József Országos Biológia Verseny
A gimnáziumi korosztály számára hirdetett kétfordulós tanulmányi verseny online módon valósult meg a 2021. év elején. A nehézségét az adta, hogy teljes tanéves ismeretanyagot kellett elsajátítania a résztvevőknek, így önállóan, a digitális oktatás idején kellett készülniük a résztvevőknek. Intézményünket Krahulecz Viktória (10.B) képviselte a megmérettetésen, aki az országos mezőnyben a 102. helyen zárt. Eredményére és motiváltságára igazán büszkék lehetünk!
Id. Szántay Csaba Országos Általános Iskolai Kémiaverseny
A verseny különlegességét nemcsak az adta, hogy nem egyénileg, hanem csapatként nevezhettek a fiatalok, hanem a feladatok tekintetében is a kreativitásé volt a főszerep. Online formában három fordulóban kapták a feladatokat a 7-8. évfolyamosok. Az első fordulóban egy keresztrejtvény megoldásához kapcsolódóan kellett videót készíteniük, majd a második fordulóban színes, a kémia iránti érdeklődés felkeltését célzó feladatsor megoldásán dolgoztak. Az első két forduló eredményei alapján a legjobb 10 csapat kapott meghívást az országos döntőre.
Intézményünkből két csapat is szerepelt, mindkettő a hat évfolyamos középiskolai képzésben tanulók kategóriájában. A 8.A osztályos diákokból álló csak kevesebb, mint 2 ponttal maradt le az országos döntőről, de a 7.A osztályos diákok is szorosan a nyomukban jártak, tizedpontok döntöttek a helyezésekről. A verseny a tanév második félévében zajlott.
8.A osztályos csapat: Lenti Enid, Kaczur Izabella, Majoros Máté és Vida Gréta – országos 15. helyezés
7.A osztályos csapat: Bognár Bence, Markó Patrik, Tamaskó Simon, Vuity András – országos 42. helyezés
Szeresd a Földet! egyfordulós országos projektverseny
A levelezőverseny célja a diákok figyelmének a fenntartható fejlődés irányába fordítani. Személyes élmények és tapasztalatok segítségével készítette a versenyzőket arra, hogy ők maguk mit tehetnek -azért, hogy a földi élet az emberi léthez méltó módon fennmaradjon. A 7-12. évfolyamosok kategóriájában három csapat mérette meg magát, nagy örömünkre a felső tagozatról is volt résztvevő csapat, eredményeik bizonyosan motiválni fogják a fiatalabbakat a következő tanévekben.
Eredményeik:
Csicsa Bettina (10.C), Csicsa Jázmin (10.C) és Farkas Fióna Noa (10.C) csapata az országos mezőnyben a 2. legjobb teljesítmény nyújtotta, eredményükért ajándékcsomagot és oklevelet kapnak.
Reinhardt Melodi (8.C) és Trunk Anna (8.C) párosa a 4. helyen zárt az országos rangsorban, ami szintén kiemelkedő teljesítményt mutat, fiatal koruk ellenére remekül vették az akadályokat!
Bolvári Bianka (10.C) és Kelemen Kata (10.C) párosa a 7. helyezést szerezte meg, az ő teljesítményük is csak néhány ponttal maradt el a kiemelt helyezésektől.
Mindhárom csapatnak postai úton kellett a megoldásait beküldeni a változatos feladatokra, amint visszaérkeznek, digitalizálás után megjelenítjük őket honlapunkon is!
Ízelítő a munkáikból:
II. Bay Kutatóképző Verseny
Izgalmas és figyelemfelkeltő felhívással találkoztunk a tanév végén, amit 2. alkalommal hirdetett meg a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. A 7-12. osztályos diákoknak szóló verseny célja a tudomány és a kutatói pálya népszerűsítése a fiatalok körében. Intézményünkből a junior (7-9. évfolyam) kategóriában kezdte meg a kísérletes feladatokat két csapat, amellyel jogot szereztek arra, hogy részt vegyenek a verseny döntőjében, amit 2021. szeptember 4-én, a Kutatók Éjszakáján szerveznek meg online kvíz formájában.
A résztvevő csapatok:
9.A osztály: Andriott Gréta, Horváth Lilla, Horváth Viktória, Mihálovits Zsófia és Nuber Gréta
8.C osztály: Égi Barbara, Pausch Nikolett, Reinhardt Melodi és Trunk Anna
Bízunk benne, hogy az idei sikerek lendületet adnak intézményünkben is a természettudományokkal kapcsolatos megmérettetéseken való részvételre, és további fiatalokat tudunk motiválni képességeik kibontakoztatására!
Adorján Adrienn
tehetségfejlesztő pedagógus