hude Magyarországi Német Általános Művelődési Központ - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930 - OM azonosító: 027939
hude Magyarországi Német Általános Művelődési Központ - Ungarndeutsches Bildungszentrum +36 (06) 79 - 520 930 - OM azonosító: 027939

„Hihetetlen ez az MNÁMK-s összetartás!”

MNÁMK-UBZ > Gimnázium > „Hihetetlen ez az MNÁMK-s összetartás!”

2021. december 4-én – a tavalyihoz hasonlóan online formában – került sor a „Frankelos” és MNÁMK-s Pályaválasztási Börzére. Intézményünk ezen értékes hagyományát immár 17. alkalommal szervezte meg a Frankelos és MNÁMK Baráti Kör, illetve Szauter Teréza, Révainé Schőn Teréz és Lengyel Anita. A börze arról szól, hogy előzetes felmérések és hosszú egyeztetések után egykori MNÁMK-s diákok állnak mai társaik rendelkezésére. Elmesélik, mi történt velük érettségi óta, és hasznos, gyakorlati tanácsokkal látják el a most még iskolapadban ülőket. Az idei 26 előadó között találhattunk – a teljesség igénye nélkül – leendő jogászt, németországi egyetemi hallgatót, országos szervezet titkárságvezetőjét, járműmérnököt.

Íme a teljes „mezőny”: https://padlet.com/tegi81/yjmj1c4r9n0hwc6b

Közülük ketten azt is vállalták, hogy röviden megosztják velünk gondolataikat a rendezvényről.

Egyikük Csordás Krisztina, jelenleg a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata Hivatalának titkárságvezetője. Feltettem neki néhány kérdést:

  • Milyen témában adtál elő Krisztina?
  • Egyetemi tanulmányaimról, a nappali, illetve a levelező rendszerről, az önkéntességről és a diákok számára elérhető munkalehetőségekről.
  • Nem ez volt az első eset. Hogy érezted magad?
  • Jól éreztem magam, bár még mindig furcsa volt a laptop monitorjának mesélni, arcok helyett.
  • Milyen gyakorlati tanácsokkal láttad el a diákokat?
  • Azt tanácsoltam nekik, hogy amennyiben van lehetőségük tekintsenek be az általuk választott hivatás/szakirány gyakorlati, mindennapi részébe, hogy valóban tetszik-e nekik az adott munkakör.
  • Neked miben segítettek volt MNÁMK-sok?
  • Amikor még az MNÁMK-ba jártam sokat segített, hogy személyes példákat, történeteket hallhattam tőlük. Megerősített abban, hogy az általam kinézett egyetemet válasszam.
  • Hol tanultál? Hogy tetszik a mostani munkád?
  • Belekóstoltam kicsit a PTE matematika-német nemzetiségi osztatlan tanári szakába nappali tagozaton, majd két év után rájöttem, hogy mégsem ez az, amit csinálni szeretnék, így váltottam. Kaposváron, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen szereztem gyógypedagógus végzettséget „Tanulásban akadályozottak és pszichopedagógia” szakirányokon. Jelenleg nem a szakmámban dolgozom. A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata Hivatalának titkárságvezetője vagyok. Tulajdonképpen az MNÁMK-ban szerzett német nyelvtudásomból élek.

Előadást tartott Ádám Kata, aki egy németországi egyetem hallgatója. Őt is a börzén tartott előadásáról kérdeztem.

  • Miről beszéltél a diákoknak?
  • A tübingeni egyetemet szerettem volna megismertetni velük, végül a hangsúly a jelentkezési folyamaton volt. Bemutattam a németországi életet, a jelentkezési minden részletét, a lakhatás és ügyintézés nehézségeit és végezetül meséltem pár szót a szakom, illetve a nagyobb német városok világáról.
  • Milyen gyakorlati tanácsokkal tudtál segíteni?
  • Az elsődleges tanácsom az volt (és ezzel indítottam az előadásomat is): tök mindegy, hogy a németekhez viszonyítva milyen átlaggal rendelkezel, legyen rossz, legyen jó, sosem szabad feladni! Esélye mindenkinek van, ha a megfelelő egyetemre adja be a jelentkezést, ezt saját bőrömön tapasztaltam meg. Ezenkívül fontosnak tartottam még az orientálódást, és a több egyetem megjelölését! Ami meg a németországi életet illeti, kiemeltem többször is, hogy kell időpontot foglalni, hiszen nem fogadják az embert enélkül. Próbáltam a költségekkel kapcsolatban is egy-két jó tanácsot adni. Melyik bankban hogyan kell számlát nyitni, érdemes-e telefonszámot venni és ha igen, kitől és milyen fajtát? Abban is igyekeztem segíteni, hogy egyáltalán szükséges-e a diákoknak a gazdasági szakban gondolkodni: van-e arra affinitásuk a matematika irányába? Kiemeltem, hogy csak a vicc kedvéért semmi esetre se menjenek gazdasági szakra, mivel Németországban csomó számítás már gimiben alap. Ez a magyar rendszerből hiányzik és az egyetemen nem szánnak rá időt, hogy a matek részét megértsük. Szóval nem könnyű.
  • Neked miben segítettek annak idején volt MNÁMK-sok?
  • Rengeteg segítséget kaptam tőlük. Megnyugtatott, hogy meséltek a mindennapjaikról, mert én mindig is külföldön szerettem volna továbbtanulni. Ezenkívül egy útmutatást adtak arról, mikor hogyan jelentkezzek. Ez rendkívül fontosnak tartottam, mert sajnos még így is könnyen el lehet veszni. Meg tudtak erősíteni abban is, hogy mit szeretnék tanulni, tudtam, hogy a gazdaság köreiben van a helyem. Talán ez volt a legfontosabb nekem. Rengeteg diák van eltévedve a jövőjét illetően, viszont a Pályaválasztási Börze ebben is nagy segítség volt nekem mind a két alkalommal.
  • Hova jársz most, és mit csinálsz?
  • 2019-ben jelentkeztem a nürnbergi Friedrich Alexander Egyetemre, de nem kaptam helyet a megfelelő szakra. Így két szemeszterben Wirtschaftsmathematikot (gazdasági matematikát) tanultam. Tavaly azonban az álmaimat nem feladva beadtam ide is a jelentkezésemet, és így jelenleg a tübingeni Eberhard Karls Egyetemre járok és International Economics – ot (nemzetközi közgazdaságtant) tanulok immár a harmadik szemeszterben. Ötödik szemesztertől lehet külföldre jelentkezni, és ha minden jól összejön, akkor azt a félévet Japánban fogom tölteni. December közepétől derül ki, hogy kit vesznek be a programba.

Diákvéleményekre is kíváncsi voltam. Hegedűs Csenge 12. a osztályos tanuló így értékelte a napot:

  • Melyik előadásokat hallgattad meg?
  • Egy végzősöm, Kucsora Gergely előadásán vettem részt, aki Bécsről, az ottani életről és tanulásról mesélt. Illetve Pál Natáliát hallgattam meg, aki jóval előttem, de szintén frankelos volt. Ő arról beszélt, hogyan jutott el gimnázium után oda, ahol tart.
  • Miért ezeket választottad?
  • Natáliát azért, mert bemutatkozó szövegében rengeteg országot említett, ahol járt és dolgozott. Nagyon szeretek utazni és érdekelt a története, hogy jutott el ezekre a helyekre és milyen élmény volt. Gergelyt pedig azért választottam, mert én is Bécsben szeretnék továbbtanulni, persze csak ha felvesznek. Úgy gondoltam ez a legjobb alkalom arra, hogy egy őszinte véleményt és valós beszámolót halljak a kinti életről és tanulásról.
  • Milyen gyakorlati segítséget kaptál?
  • Számomra Natália előadása nem igazán a gyakorlati segítségről szólt. Egyszerűen csak rettentő érdekes élete van, aminek történetét jó volt végighallgatni. Gergelytől viszont rengeteg érdekes és hasznos infót megtudtam az osztrák egyetemista életről. A felvételiről, az egyetem melletti munkáról, a kinti lakhatásról, a különböző továbbtanulási lehetőségekről.
  • Milyen terveid vannak a jövőre nézve?
  • Őszintén? Nem sok elképzelésem van. Kicsit bajban vagyok ezzel kapcsolatban. Azt tudom, hogyha egy mód van rá, akkor Ausztria. Viszont, hogy konkrétan mit szeretnék tanulni kb. naponta változik. A jogásztól a lakberendezőig már minden megfordult a fejemben. Még az is, hogy szimplán csak jól megyek férjhez?
  • Mennyire segített terveid megvalósításában a két előadás?
  • Rengeteget segített. Natália példáját követve én is igyekszem majd minden lehetőséget megragadni. Illetve most már biztos vagyok benne, hogy az itthoni továbbtanulás csak B terv, az elsődleges cél Bécs. Már csak azt lenne jó tudni, hogy mit is tanuljak.

Meghallgattam a 12.b-s Verebélyi Liza élménybeszámolóját is. Íme:

  • Melyik előadásokat hallgattad meg?
  • Az első órában Pál Natália előadásán vettem részt, majd következőnek Gattyán Bencével és Jázminnal beszélgettünk a külföldi továbbtanulásról.
  • Miért ezeket választottad?
  • Pál Natáliát nem ismerem személyesen, de nagyon megfogott a bemutatkozása, tetszett, hogy rengeteget utazik a munkája miatt és kíváncsi voltam a történetére. A Gattyán testvéreket személyesen is ismerem, érdekelt, hogy hogy érzik magukat külföldön, mi a véleményük a kinti tanulásról. Rengeteg mindent megtudtam tőlük, nagyon segítőkészek voltak.
  • Milyen gyakorlati segítséget kaptál?
  • Az összes kérdésemre választ kaptam, Bencével még a börze után is beszélgettem. Hihetetlen ez az ?MNÁMK-s összetartás?, mindenki segít a másiknak.
  • Milyen terveid vannak a jövőre nézve?
  • Sajnos végzős létemre sem tudok erre a kérdésre pontos választ adni, de abban biztos vagyok, hogy szeretnék utazni, nyelveket tanulni, kultúrákat megismerni.
  • Mennyire segített terveid megvalósításában a két előadás?
  • Nagyon hálás vagyok, hogy szombaton ilyen szuper előadásokon vehettem részt. Örülök, hogy választ kaptam a kérdéseimre és ez a nap megerősített abban, hogy a német nyelvvel és kultúrával nekem még nem fejeződött be a sztorim, akár Németországba is szívesen mennék tanulni.

Sokszor és többen is leírtuk, elmondtuk már, hogy az MNÁMK két kulcsgondolata: hagyomány és innováció. Mindkettőre kiváló példa volt a pályaválasztási börze. Azt gondolom, sokan várják már, hogy a rendezvény nagykorú legyen!

Fiedler Antal

További cikkek